autor: MarekP » czw 31 paź, 2013 20:47
DarekN pisze:(...)W tym przypadku po pewnej chwili wskoczy w automat samodzielnie.(...)
O właśnie - gdy jedzie się w trybie AUTO, można operować przełącznikami ręcznej zmiany, ale po chwili ich nieużywania można zauważyć, że bieg ponownie zmienił się automatycznie. Generalnie trzeba powiedzieć, że skrzynia ta użytkowo jest dość podobna do skrzyń i-SHIFT samochodów Honda, ale te akurat tej funkcji nie posiadają - wybór jest sztywny: MT lub AT z możliwością przechodzenia między trybami w czasie jazdy. Jeśli np. jedziemy w trybie AT i zmienimy bieg przy pomocy łopatek pod kierownicą lub dźwigni (a właściwie joystick'a) zmiany biegów (albo też dźwignią zmienimy tryb na MT), skrzynia i-SHIFT przełączy się w tryb MT i nie wyjdzie z niego, dopóki sami nie wykonamy przełączenia odwrotnego (za pomocą dźwigni zmiany biegów). Wyjątek stanowią momenty, kiedy obroty dochodzą do końca zakresu - wtedy bieg zostanie automatycznie zmieniony na wyższy, lub gdy obroty spadają zbyt nisko, aby "uciągnąć" samochód - wtedy następuje automatyczna redukcja. W obu przypadkach skrzynia pozostaje jednak w trybie MT, nawet przy zatrzymaniu z 6-go biegu do 1-go poprzez zaduszenie hamulcami.
Dodam jeszcze, że jazda modelami (Civic) ze skrzyniami i-SHIFT do momentu "nauczenia się" logiki jej pracy (i adaptacji tej logiki do zachowań kierowcy), była dość frustrująca - aby było płynnie trzeba było wyczuć, kiedy automat będzie zmieniał bieg i lekko cofnąć gaz, albo wymusić zmianę poprzez symulację stabilizacji prędkości również poprzez cofnięcie gazu. Przy zmianie łopatkami również najlepiej zastosować "nożyce" gaz-sprzęgło, tylko pedału sprzęgła nie ma, w związku z czym na moment trzeba odpuścić sam gaz. I wszystko gra - system nauczy się, co robi kierowca, kierowca rozgryzie system. Wtedy wsiada żonka i... zabawa zaczyna się od nowa
Wszystko dlatego, że skrzynie i-SHIFT to najzwyklejsze przekładnie ręczne z tradycyjnym jednotarczowym sprzęgłem, ale zarówno operacje załączania sprzęgła (ruszanie z miejsca i zmiana biegów) oraz sama zmiana biegów jest realizowana przez siłowniki elektryczne, połączone z kierowcą za pośrednictwem odpowiedniego komputera.
Honda DTC jest widać kroczek dalej, nie tylko wprowadzając dwa współosiowe sprzęgła osobne dla biegów parzystych i nieparzystych, ale oferując również rozwiązanie pośrednie - automatycznej zmiany z chwilowymi przejściami w tryb ręczny.
[quote="DarekN"](...)W tym przypadku po pewnej chwili wskoczy w automat samodzielnie.(...)[/quote]
O właśnie - gdy jedzie się w trybie AUTO, można operować przełącznikami ręcznej zmiany, ale po chwili ich nieużywania można zauważyć, że bieg ponownie zmienił się automatycznie. Generalnie trzeba powiedzieć, że skrzynia ta użytkowo jest dość podobna do skrzyń i-SHIFT samochodów Honda, ale te akurat tej funkcji nie posiadają - wybór jest sztywny: MT lub AT z możliwością przechodzenia między trybami w czasie jazdy. Jeśli np. jedziemy w trybie AT i zmienimy bieg przy pomocy łopatek pod kierownicą lub dźwigni (a właściwie joystick'a) zmiany biegów (albo też dźwignią zmienimy tryb na MT), skrzynia i-SHIFT przełączy się w tryb MT i nie wyjdzie z niego, dopóki sami nie wykonamy przełączenia odwrotnego (za pomocą dźwigni zmiany biegów). Wyjątek stanowią momenty, kiedy obroty dochodzą do końca zakresu - wtedy bieg zostanie automatycznie zmieniony na wyższy, lub gdy obroty spadają zbyt nisko, aby "uciągnąć" samochód - wtedy następuje automatyczna redukcja. W obu przypadkach skrzynia pozostaje jednak w trybie MT, nawet przy zatrzymaniu z 6-go biegu do 1-go poprzez zaduszenie hamulcami.
Dodam jeszcze, że jazda modelami (Civic) ze skrzyniami i-SHIFT do momentu "nauczenia się" logiki jej pracy (i adaptacji tej logiki do zachowań kierowcy), była dość frustrująca - aby było płynnie trzeba było wyczuć, kiedy automat będzie zmieniał bieg i lekko cofnąć gaz, albo wymusić zmianę poprzez symulację stabilizacji prędkości również poprzez cofnięcie gazu. Przy zmianie łopatkami również najlepiej zastosować "nożyce" gaz-sprzęgło, tylko pedału sprzęgła nie ma, w związku z czym na moment trzeba odpuścić sam gaz. I wszystko gra - system nauczy się, co robi kierowca, kierowca rozgryzie system. Wtedy wsiada żonka i... zabawa zaczyna się od nowa :lol: Wszystko dlatego, że skrzynie i-SHIFT to najzwyklejsze przekładnie ręczne z tradycyjnym jednotarczowym sprzęgłem, ale zarówno operacje załączania sprzęgła (ruszanie z miejsca i zmiana biegów) oraz sama zmiana biegów jest realizowana przez siłowniki elektryczne, połączone z kierowcą za pośrednictwem odpowiedniego komputera.
Honda DTC jest widać kroczek dalej, nie tylko wprowadzając dwa współosiowe sprzęgła osobne dla biegów parzystych i nieparzystych, ale oferując również rozwiązanie pośrednie - automatycznej zmiany z chwilowymi przejściami w tryb ręczny.