Z pewnością wielu z Was, którzy posiadają w swoich motocyklach immobiliser H.I.S.S. doświadczyło sytuacji, w której kontrolki "HISS" i "FI" w modelach zasilanych wtryskowo lub lampka rezerwy w modelach gaźnikowych nie gasną po włączeniu zapłonu, a silnika nie można wówczas uruchomić. Z pewnością zauważyliście również, że zakręcenie na moment rozrusznikiem przy zapalonych kontrolkach, a następnie wyłączenie i ponowne włączenie zapłonu powoduje z reguły zgaśnięcie kontrolek i przywrócenie możliwości uruchomienia silnika.
Ja również zaobserwowałem taką sytuację już w poprzednim motocyklu - gaźnikowym XL1000V z 2002 roku. Już po pokonaniu ok. 15 tys. km od wyjechania nowym motocyklem z salonu, najpierw sporadycznie, a potem coraz częściej natrafiałem na pozostającą zapaloną diodę HISS i kontrolkę rezerwy oraz chwilową niemożność uruchomienia silnika. Początkowo próbowałem radzić sobie próbując kilkakrotnie włączając i wyłączając zapłon kluczykiem lub wyłącznikiem przy kierownicy. Z reguły po kilku próbach funkcjonowanie immobilisera było przywracane. Coraz częściej zdarzały się jednach sytuacje, w których mimo np. 50 prób kontrolki nie chciały zgasnąć. Wówczas właśnie, w desperacji używając rozrusznika, stwierdziłem, że immobiliser zaczyna po wyłączeniu i włączeniu zapłonu działać ponownie.
To naprowadziło mnie na trop, że winę za awarię ponosi albo urządzenie generujące impulsy obrotu wału korbowego, albo moduł te impulsy odbierający. Możliwa też była wadliwa instalacja elektryczna, ale tą po wnikliwym sprawdzeniu wykluczyłem. Dalsze obserwacje doprowadziły mnie do spostrzeżenia, że występowanie usterki jest ściśle powiązane z temperaturą otoczenia i temperaturą silnika. Często mianowicie zdarzało się, że immobiliser przestawał działać po krótkim początkowym okresie jazdy, kiedy silnik nie osiągnął jeszcze temperatury stabilizacji cieplnej - nierzadko po wyjechaniu z garażu kierowałem się do odległej o ok. 1500 m stacji benzynowej, a po zatankowaniu okazywało się, że nie mogę odjechać spod dydtrybutora. Zaobserwowałem również, że po wyłączeniu zapłonu w momencie, gdy na dworze jest zimno, np. 5÷10°C, usterka występuje krótko po wyłączeniu zapłonu, np. już po 5-ciu minutach. Jeżeli na dworze jest gorąco, np. rzędu 25°C, wyłączenie zapłonu na krótko nie powoduje problemów, ale już postój, trwający powiedzmy około pół godziny, bardzo często niesie ze sobą problemy. Nigdy natomiast nie stwierdziłem, aby immobiliser nie zadziałał przy zimnym silniku, po garażowaniu.
Nasuwa to wniosek, że jest w motocyklu element, który posiada pewien zakres temperatury krytycznej, który oczywiście występuje tym szybciej, im szybciej wychładza się rozgrzany silnik i to właśnie wiąże czas występowania usterki od wyłączenia zapłonu z temperaturą otoczenia.
Ponieważ ówczesny gwarant motocykla, firma MOTOPOL, zachowała się w sposób skandaliczny, jeśli chodzi o usunięcie usterki, obawiajac się, czy po każdej podróży będzie możliwy powrót, zacząłem na własną rękę szukać rozwiązania problemu. Z praktyki serwisowej wiedziałem, że tego typu usterki najczęściej przydarzają się elementom indukcyjnym, które posiadają cewki nawinięte na rdzeń. Lektura forów internetowych, a także konsultacja z działem serwisu Hondy Poland, która jeszcze wówczas nie sprzedawała motocykli, ale sprawdziła informacje techniczne Hondy Motor Europe, potwierdziła wstępną diagnozę. Problem, jak się okazało nie tylko nie był odosobnionym przypadkiem, jak twierdził MOTOPOL, ale dotykał posiadaczy systemu HISS dość często i to w różnych modelach motocykli - winę za wadę ponosił czujnik prędkości obrotowej wału korbowego.
Jest to jeden z elementów sprawdzanych przez system immobilisera w trakcie procesu odblokowywania zapłonu, co więcej, np. programowanie kluczyków wymaga wypięcia czujnika ze złącza i zastąpienie go wprost napięciem akumulatora.
Korzystając z przeglądu na 36 tys. km (spuszczony olej i płyn chłodniczy), na własny koszt, choć motocykl był jeszcze na gwarancji, dokonałem wymiany czujnika. Rzeczywiście, problem ustał jak ręką odjął! Nie na zawsze jednak - po pokonaniu kolejnych 15÷20 tys. km usterka znowu zaczęła nieśmiało dawać o sobie znać, by z czasem powrócić do częstotliwości występowania znanej z poprzedniego czujnika. Tym razem wiedziałem jednak, na czym polega problem i nie przejmowałem się zbytnio sprawą, ratując się kręceniem rozrusznikiem oraz włączaniem i wyłączaniem zapłonu, z czym dało się przecież żyć. Sądziłem, że usterka posiada charakter stabilny, nie pogłębiajacy się. Jednakże po pokonaniu ok. 50 tys. km od momentu pierwszego wystąpienia problemów (czyli czujnik przejeździł ok. 65÷70 tys. km) zauważyłem, że coraz częściej nie pomaga kręcenie rozrusznikiem, bawienie się wyłącznikami zapłonu - trzeba czekać aż silnik porządnie wystygnie, wtedy dopiero można ruszać. Przy kolejnym przeglądzie z olejem i płynem chłodniczym - na 108 tys. km, ponownie wymieniłem czujnik. Usterka znów znikła, by, co interesujące, już nie zacząć występować ponownie przed osiągnięciem przebiegu 131 tys. km. kiedy to motocykl uległ kasacji.
Jakże się cieszyłem, że w nowym Wiaderku nie będę miał problemów z immobiliserem. Niestety - 15 tys. km i zaczęło się dziać to samo, co w modelu gaźnikowym. Taka sama była też doraźna metoda zaradcza. Nie czekając na pogłębianie usterki czujnik wymieniłem przy przebiegu 36 tys. km, tym razem gwarancyjnie. Od tego czasu usterka na razie nie wystąpiła ani razu - mam w tej chwili 40,5 tys. km na liczniku.
Reasumując - czujniki położenia wału korbowego posiada Honda dość niskiej trwałości, niejeden użytkownik, który pokonuje trochę większą ilość kilometrów od standardowych 4-ch tys. rocznie, napotka problem z immobiliserem H.I.S.S. Czujnik zawiera magnes stały - być może na skutek temperatury i drgań pogarszają się jego własności, a może cewka czujnika nie przewodzi prądu w krytycznym zakresie temperatur - nie wiem, w każdym razie niefajnie, że z upływem lat producent nie podejmuje starań, aby wyeliminować problem.
Z usterką da się żyć, jednak moje doświadczenia wskazują, że z narastającym przebiegiem problem zaczyna pogłębiać się i nie raz nie dwa tkwiłem w przypadkowym miejscu postoju przez ponadprogramowe 40 minut, aż motocykl (ten poprzedni) zlitował się i pozwolił uruchomić...
Więcej szczegółów dotyczących wymiany czujnika znajdziecie TUTAJ
Problemy z immobiliserem H.I.S.S.
Problemy z immobiliserem H.I.S.S.
Nieprzeczytany post autor: MarekP »
Ostatnio zmieniony pt 11 mar, 2011 22:33 przez MarekP, łącznie zmieniany 2 razy.
MP
ODPOWIEDZ
Posty: 1
• Strona 1 z 1
Przejdź do
- Kategoria Portal i Sondy
- ↳ Przywitalnia
- ↳ Formalnie
- ↳ Regulamin
- ↳ Składki
- ↳ Nasze motocykle
- ↳ Crosstourer 1200
- ↳ Obsługiwanie techniczne
- ↳ Materiały eksploatacyjne
- ↳ Czynności obsługowe
- ↳ Porady Marka P
- ↳ Naprawy
- ↳ Awarie / usterki
- ↳ Wyposażenie dodatkowe
- ↳ Części zamienne
- ↳ Rozwiązania techniczne
- ↳ Inne
- ↳ Kupię, Sprzedam, Zamienię, Poszukuje, Wykonuję
- ↳ (S) sprzedam
- ↳ (K) kupię
- ↳ (Z) zamienię
- ↳ (P) poszukuję
- ↳ (W) wykonuję, produkuję
- ↳ (U) ukradli motocykl ...
- ↳ (archiwum)
- Wyjazdy i zloty
- ↳ 1) Zlot w 2024 PL - jeszcze nie wiemy gdzie i jak
- ↳ VIM-24 Maj 2024 Niemcy
- ↳ Historyczne zloty KRAJOWE
- ↳ 2023PL
- ↳ 2023 - Przystanek Varader
- ↳ 2022PL
- ↳ 2022.04.22-24 Rozpoczęcie - Świetokrzyskie
- ↳ 2022.09.23-25 Zakończenie Kętrzyn
- ↳ IX Przystanek Varadero
- ↳ 2021PL
- ↳ 2021 Przystanek Varadero Warka 30.07 - 01.08
- ↳ 2021 - Zakończenie (zamiast rozpoczęcie) 24-26.09.2021 Świętokrzyskie
- ↳ 2020PL
- ↳ Przesunięte ("dzięki" C-19) Rozpoczęcie 2020 - Bieszczady
- ↳ VII PRZYSTANEK VARADERO 24-26.07.2020
- ↳ 2019PL
- ↳ 2019 - Zakończenie Białowieża
- ↳ 2019 - Letni Przystanek Varadero VI
- ↳ 2019 - Rozpoczęcie Sezonu VCP: Złoty Potok
- ↳ 2018PL
- ↳ 2018 - Rozpoczęcie Sezonu VCP: Barnówko
- ↳ 2018 - V-ty Przystanek Varadero: Huta Nowa
- ↳ 2018 - Zakończenie Sezonu VCP: Młoty
- ↳ 2017PL
- ↳ Zakończenie 2017 - Kazimierz n/Wisłą
- ↳ 2017 - Rozpoczęcie Depresja
- ↳ IV Przystanek Varadero
- ↳ 2016PL
- ↳ 2016 - Zakończenie SMARDZEWICE
- ↳ 2016 - III Przystanek Varadero
- ↳ 2016 - Rozpoczęcie
- ↳ 2015PL
- ↳ 2015 - Kraków : Zakończenie sezonu
- ↳ 2015 - Mazury : Rozpoczęcie
- ↳ 2014PL
- ↳ Zakończenie sezonu VCP -2014
- ↳ PRZYSTANEK VARADERO 2014.07.18-20
- ↳ Rozpoczęcie 2014.04.25-27
- ↳ 2013PL
- ↳ Zakończenie sezonu 2013.09.27-29
- ↳ Letni zlot namiotowy 2013
- ↳ Rozpoczęcie 2013
- ↳ 2012PL
- ↳ Zakończenie 2012 - Roztocze
- ↳ Rozpoczęcie 2012 - Kociewie
- ↳ 2011PL
- ↳ Zakończenie 2011 Góry Sowie
- ↳ Letni zlot 2011
- ↳ Rozpoczęcie 2011 - SEJNY
- ↳ 2010PL
- ↳ Zakończenie 2010 - TATRY
- ↳ Letni zlot 2010
- ↳ Rozpoczęcie 2010
- ↳ 2009PL
- ↳ Zakończenie sezonu 2009 - Białowieża
- ↳ Letni zlot 2009
- ↳ Rozpoczęcie 2009
- ↳ Smołdzino SPOT
- ↳ 2008PL
- ↳ 2008 - Rozpoczęcie - Jastrębia Góra
- ↳ 2008 - Letni Zlot
- ↳ 2008 - Zakończenie
- ↳ 2007PL
- ↳ 2007 - Zakończenie
- ↳ 2007 - Zlot Letni
- ↳ 2007 - Rozpoczęcie
- ↳ 2006PL
- ↳ 2006 - Zlot Letni Ustroń
- ↳ 2006 - Zakończenie
- ↳ 2006 - Rozpoczęcie
- ↳ Międzynarodowe Zloty Varadero - VIMy
- ↳ 2023 VIM-23 Wyspa Man
- ↳ 2022.06.03-06 (przesunięte z 2020) VIM-22 (PL) Bieszczady
- ↳ 2019 VIM-21 Dania
- ↳ 2018 VIM-20 ANDORA
- ↳ 2017 VIM-19 Szwecja Gotlandia
- ↳ 2016 VIM-18 - Niemcy
- ↳ 2015 VIM-17 Francja
- ↳ 2014 VIM-16 Norwegia
- ↳ 2013 VIM-15 Anglia/Walia
- ↳ 2012 VIM-14 Hiszpania
- ↳ 2011 VIM-13 Słowacja
- ↳ 2010 VIM-12 Alpy
- ↳ 2009 VIM-11 Assos
- ↳ GPS - legalnie
- ↳ Historia pisana
- ↳ - do ocenzurowania -
- ↳ Klubowicze do usunięcia
- ↳ Sejmik