Przed wyważaniem kół należy sprawdzić podstawowe cechy geometryczne, czyli bicie osiowe i promieniowe tarcz kół i kół opon.
Dopuszczalne bicie promieniowe lub osiowe tarczy koła to 2.00 mm zarówno dla koła przedniego i tylnego. Pomiaru dokonujemy na rancie tarczy, gdzie wsparta jest stopka opony. Podobnie dopuszczalne niewyważenie kół nie powinno przekraczać 60 g - powyżej tej wartości, jeśli felga nie wykazuje nadmiernego bicia osiowego lub promieniowego, należy podejrzewać uszkodzenie opony.
Istnieją dwa główne sposoby wyważania kół:
1) Wyważanie na wyważarce statycznej:
Jest to metoda która bywa dość żmudna. Koło umieszcza się na statywie, na którego ułożyskowanych ramionach spoczywa oś o dużej dokładności powierzchni przechodząca przez łożyska koła. Koło jest umocowane za pomocą stożków lub też sama średnica osi pasuje dokładnie do wewnętrznych średnic łożysk koła. Wymagane jest wypoziomowanie całego stojaka. Koło puszcza się w lekki ruch obrotowy i czeka się, aż zajmie ono pewną pozycję. Aby upewnić się, że strefa koła, która zatrzymała się najniżej jest rzeczywiście najcięższym miejscem koła, a nie wynika na przykład z blokowania się łożysk stojaka, można spróbować zakręcić nim kilkakrotnie. Jeśli jesteśmy pewni najcięższego miejsca, po przeciwnej stronie przyklejamy (nabijamy) ciężarek o wadze 10g i kręcimy ponownie. Jeśli koło zatrzymuje się tak samo, tzn. ciężarek na górze - należy go zwiększyć, np. do 20g. Jeśli natomiast ciężarek zatrzyma się w innym miejscu, np. prawie dokładnie na dole - oznacza to, że trzeba go zmniejszyć, np. do 5g. Zatrzymywanie się koła w innych miejscach oznacza z reguły potrzebę zmiany miejsca umieszczenia ciężarka. Czynności powtarzamy, aż zakręcone koło nie będzie miało wyraźnej tendencji do zatrzymywania się w tym samym miejscu. Doświadczonemu "wyważaczowi", znającemu felgi i opony jakich używa, wystarczają z reguły 3-4 próby do wyważenia koła.
2) Wyważanie na wyważarce dynamicznej:
Tutaj właściwie wszystko robi za nas maszyna, której trzeba podać tylko wymiary felgi i zadbać o właściwe ustawienie koła w uchwycie. System sam wyznacza tzw. płaszczyznę korekcji w zależności od wyboru programu wyważania, podpowiada w sposób graficzny i numeryczny gdzie i jaki umieścić ciężarek, dokonuje też korekt jego położenia i wagi.
Na wyważarce dynamicznej łatwiejsze jest dokonywanie takich operacji jak optymalizacja (czyli wyważanie kompensujące niewyważenia felgi i opony w celu użycia najmniejszej wagi ciężarków do wyważenia koła kompletnego) i minimalizacja (kompensacja bicia promieniowego felgi i opony celem zmniejszenia bicia koła kompletnego), ze względu na mniejszą pracochłonność.
Ciekawostki:
1) W wyścigach motocyklowych niemal każdy zespół posiada wyważarkę dynamiczną, ale i tak wyważają najczęściej statycznie, nawet w klasie MotoGP .
2) W naszych motocyklach odczuwalne jest dopiero niewyważenie rzędu 10-15 g.
3) Każdą płaszczyznę korekcji (w motocyklu najczęściej jedną dla pojedyńczego koła) da się wyważyć z dobrą dokładnością (przy oponie i feldze wolnych od wad) skupiając ciężarki w JEDNYM tylko miejscu na obwodzie obręczy koła - i do tego należy dążyć
Wyważanie kół
Wyważanie kół
Nieprzeczytany post autor: MarekP »
Ostatnio zmieniony wt 14 kwie, 2009 10:54 przez MarekP, łącznie zmieniany 5 razy.
MP
ODPOWIEDZ
Posty: 1
• Strona 1 z 1
Przejdź do
- Kategoria Portal i Sondy
- ↳ Przywitalnia
- ↳ Formalnie
- ↳ Regulamin
- ↳ Składki
- ↳ Nasze motocykle
- ↳ Crosstourer 1200
- ↳ Obsługiwanie techniczne
- ↳ Materiały eksploatacyjne
- ↳ Czynności obsługowe
- ↳ Porady Marka P
- ↳ Naprawy
- ↳ Awarie / usterki
- ↳ Wyposażenie dodatkowe
- ↳ Części zamienne
- ↳ Rozwiązania techniczne
- ↳ Inne
- ↳ Kupię, Sprzedam, Zamienię, Poszukuje, Wykonuję
- ↳ (S) sprzedam
- ↳ (K) kupię
- ↳ (Z) zamienię
- ↳ (P) poszukuję
- ↳ (W) wykonuję, produkuję
- ↳ (U) ukradli motocykl ...
- ↳ (archiwum)
- Wyjazdy i zloty
- ↳ 1) Zlot w 2024 PL - jeszcze nie wiemy gdzie i jak
- ↳ VIM-24 Maj 2024 Niemcy
- ↳ Historyczne zloty KRAJOWE
- ↳ 2023PL
- ↳ 2023 - Przystanek Varader
- ↳ 2022PL
- ↳ 2022.04.22-24 Rozpoczęcie - Świetokrzyskie
- ↳ 2022.09.23-25 Zakończenie Kętrzyn
- ↳ IX Przystanek Varadero
- ↳ 2021PL
- ↳ 2021 Przystanek Varadero Warka 30.07 - 01.08
- ↳ 2021 - Zakończenie (zamiast rozpoczęcie) 24-26.09.2021 Świętokrzyskie
- ↳ 2020PL
- ↳ Przesunięte ("dzięki" C-19) Rozpoczęcie 2020 - Bieszczady
- ↳ VII PRZYSTANEK VARADERO 24-26.07.2020
- ↳ 2019PL
- ↳ 2019 - Zakończenie Białowieża
- ↳ 2019 - Letni Przystanek Varadero VI
- ↳ 2019 - Rozpoczęcie Sezonu VCP: Złoty Potok
- ↳ 2018PL
- ↳ 2018 - Rozpoczęcie Sezonu VCP: Barnówko
- ↳ 2018 - V-ty Przystanek Varadero: Huta Nowa
- ↳ 2018 - Zakończenie Sezonu VCP: Młoty
- ↳ 2017PL
- ↳ Zakończenie 2017 - Kazimierz n/Wisłą
- ↳ 2017 - Rozpoczęcie Depresja
- ↳ IV Przystanek Varadero
- ↳ 2016PL
- ↳ 2016 - Zakończenie SMARDZEWICE
- ↳ 2016 - III Przystanek Varadero
- ↳ 2016 - Rozpoczęcie
- ↳ 2015PL
- ↳ 2015 - Kraków : Zakończenie sezonu
- ↳ 2015 - Mazury : Rozpoczęcie
- ↳ 2014PL
- ↳ Zakończenie sezonu VCP -2014
- ↳ PRZYSTANEK VARADERO 2014.07.18-20
- ↳ Rozpoczęcie 2014.04.25-27
- ↳ 2013PL
- ↳ Zakończenie sezonu 2013.09.27-29
- ↳ Letni zlot namiotowy 2013
- ↳ Rozpoczęcie 2013
- ↳ 2012PL
- ↳ Zakończenie 2012 - Roztocze
- ↳ Rozpoczęcie 2012 - Kociewie
- ↳ 2011PL
- ↳ Zakończenie 2011 Góry Sowie
- ↳ Letni zlot 2011
- ↳ Rozpoczęcie 2011 - SEJNY
- ↳ 2010PL
- ↳ Zakończenie 2010 - TATRY
- ↳ Letni zlot 2010
- ↳ Rozpoczęcie 2010
- ↳ 2009PL
- ↳ Zakończenie sezonu 2009 - Białowieża
- ↳ Letni zlot 2009
- ↳ Rozpoczęcie 2009
- ↳ Smołdzino SPOT
- ↳ 2008PL
- ↳ 2008 - Rozpoczęcie - Jastrębia Góra
- ↳ 2008 - Letni Zlot
- ↳ 2008 - Zakończenie
- ↳ 2007PL
- ↳ 2007 - Zakończenie
- ↳ 2007 - Zlot Letni
- ↳ 2007 - Rozpoczęcie
- ↳ 2006PL
- ↳ 2006 - Zlot Letni Ustroń
- ↳ 2006 - Zakończenie
- ↳ 2006 - Rozpoczęcie
- ↳ Międzynarodowe Zloty Varadero - VIMy
- ↳ 2023 VIM-23 Wyspa Man
- ↳ 2022.06.03-06 (przesunięte z 2020) VIM-22 (PL) Bieszczady
- ↳ 2019 VIM-21 Dania
- ↳ 2018 VIM-20 ANDORA
- ↳ 2017 VIM-19 Szwecja Gotlandia
- ↳ 2016 VIM-18 - Niemcy
- ↳ 2015 VIM-17 Francja
- ↳ 2014 VIM-16 Norwegia
- ↳ 2013 VIM-15 Anglia/Walia
- ↳ 2012 VIM-14 Hiszpania
- ↳ 2011 VIM-13 Słowacja
- ↳ 2010 VIM-12 Alpy
- ↳ 2009 VIM-11 Assos
- ↳ GPS - legalnie
- ↳ Historia pisana
- ↳ - do ocenzurowania -
- ↳ Klubowicze do usunięcia
- ↳ Sejmik