Wyważanie kół

Moderatorzy: descomp, MarekP

Awatar użytkownika
MarekP
Posty: 1524
Rejestracja: śr 12 mar, 2008 10:04

Wyważanie kół

Nieprzeczytany post autor: MarekP »

Przed wyważaniem kół należy sprawdzić podstawowe cechy geometryczne, czyli bicie osiowe i promieniowe tarcz kół i kół opon.
Dopuszczalne bicie promieniowe lub osiowe tarczy koła to 2.00 mm zarówno dla koła przedniego i tylnego. Pomiaru dokonujemy na rancie tarczy, gdzie wsparta jest stopka opony. Podobnie dopuszczalne niewyważenie kół nie powinno przekraczać 60 g - powyżej tej wartości, jeśli felga nie wykazuje nadmiernego bicia osiowego lub promieniowego, należy podejrzewać uszkodzenie opony.

Istnieją dwa główne sposoby wyważania kół:

1) Wyważanie na wyważarce statycznej:
Jest to metoda która bywa dość żmudna. Koło umieszcza się na statywie, na którego ułożyskowanych ramionach spoczywa oś o dużej dokładności powierzchni przechodząca przez łożyska koła. Koło jest umocowane za pomocą stożków lub też sama średnica osi pasuje dokładnie do wewnętrznych średnic łożysk koła. Wymagane jest wypoziomowanie całego stojaka. Koło puszcza się w lekki ruch obrotowy i czeka się, aż zajmie ono pewną pozycję. Aby upewnić się, że strefa koła, która zatrzymała się najniżej jest rzeczywiście najcięższym miejscem koła, a nie wynika na przykład z blokowania się łożysk stojaka, można spróbować zakręcić nim kilkakrotnie. Jeśli jesteśmy pewni najcięższego miejsca, po przeciwnej stronie przyklejamy (nabijamy) ciężarek o wadze 10g i kręcimy ponownie. Jeśli koło zatrzymuje się tak samo, tzn. ciężarek na górze - należy go zwiększyć, np. do 20g. Jeśli natomiast ciężarek zatrzyma się w innym miejscu, np. prawie dokładnie na dole - oznacza to, że trzeba go zmniejszyć, np. do 5g. Zatrzymywanie się koła w innych miejscach oznacza z reguły potrzebę zmiany miejsca umieszczenia ciężarka. Czynności powtarzamy, aż zakręcone koło nie będzie miało wyraźnej tendencji do zatrzymywania się w tym samym miejscu. Doświadczonemu "wyważaczowi", znającemu felgi i opony jakich używa, wystarczają z reguły 3-4 próby do wyważenia koła.

2) Wyważanie na wyważarce dynamicznej:
Tutaj właściwie wszystko robi za nas maszyna, której trzeba podać tylko wymiary felgi i zadbać o właściwe ustawienie koła w uchwycie. System sam wyznacza tzw. płaszczyznę korekcji w zależności od wyboru programu wyważania, podpowiada w sposób graficzny i numeryczny gdzie i jaki umieścić ciężarek, dokonuje też korekt jego położenia i wagi.
Na wyważarce dynamicznej łatwiejsze jest dokonywanie takich operacji jak optymalizacja (czyli wyważanie kompensujące niewyważenia felgi i opony w celu użycia najmniejszej wagi ciężarków do wyważenia koła kompletnego) i minimalizacja (kompensacja bicia promieniowego felgi i opony celem zmniejszenia bicia koła kompletnego), ze względu na mniejszą pracochłonność.

Ciekawostki:
1) W wyścigach motocyklowych niemal każdy zespół posiada wyważarkę dynamiczną, ale i tak wyważają najczęściej statycznie, nawet w klasie MotoGP :shock: .
2) W naszych motocyklach odczuwalne jest dopiero niewyważenie rzędu 10-15 g.
3) Każdą płaszczyznę korekcji (w motocyklu najczęściej jedną dla pojedyńczego koła) da się wyważyć z dobrą dokładnością (przy oponie i feldze wolnych od wad) skupiając ciężarki w JEDNYM tylko miejscu na obwodzie obręczy koła - i do tego należy dążyć 8-)
Ostatnio zmieniony wt 14 kwie, 2009 10:54 przez MarekP, łącznie zmieniany 5 razy.
MP
ODPOWIEDZ

Wróć do „Czynności obsługowe”